The Trouble with Goats and Sheep
Originaltitel: The Trouble with Goats and Sheep
Sidor: 350
ISBN: 9789188447074
En återvändsgata i en förort i East Midlands i England, 1976. Mrs. Creasy har försvunnit och hela gatan surrar av viskningar och rykten. Grannarna skyller hennes plötsliga försvinnande på den intensiva värmeböljan, men tioåriga Grace och Tilly är inte lika övertygade, utan bestämmer sig för att ta saken i egna händer. Den energiska, livfulla Grace och den tystlåtna, tankfulla Tilly inspireras först av den lokala kyrkoherden till att söka Gud efter svar, och knackar sedan dörr på jakt efter ledtrådar. Det visar sig att alla på gatan tycks ha något att dölja, skäl till att inte riktigt passa in. Men efter hand börjar de avslöja sina hemligheter, sådant som de två amatördetektiverna aldrig hade kunnat föreställa sig. I det eviga sommargasset börjar så grannarnas liv stegvis uppdagas, och en egendomlig historia, full av svek och lögner, kommer i ljuset.

Det är sällan jag har svårt att avsluta en bok, men det här var inget för mig – vilket jag borde förstått med tanke på titeln. Det är på tok för religiöst för min smak, gud hit och dit. Det förtar själva mysteriet och hemlighetsmakeriet på gatan mellan grannarna. Det värsta är dock att en viktig karaktär håller på att dö i ett kapitel, men sedan nämns det inget mer om det, utan allt är som vanligt med karaktären. Jag missade säkert något viktigt, religiöst eller liknande, då boken är väldigt underligt skriven och hoppar fram och tillbaka mellan 1967 och 1976 lite varstans. Den kändes bara rörig och jag hade svårt för flera karaktärer, så den här kan jag personligen inte rekommendera.