Mindfucker
Originaltitel: Mindfucker
Sidor: 196
ISBN: 9789189308107
Jan-Olofs enda mål är elegant i sin enkelhet – att kontrollera allt och alla. Som neurokirurg har han makt över det mest centrala i andra människors liv: hjärnan. Han träffar ständigt nya kvinnor via dejtingsajter under falska identiteter. Det isolerar honom bara tillfälligt från ofullkomlighetens stank, de outhärdliga skamkänslorna och det självhat han bär med sig i såren från uppväxten med en psykiskt sjuk mamma. Driven av kvinnoförakt och desperationen att få vara betydelsefull, planerar han för det ultimata ingreppet. Helenas liv har fallit sönder efter en skilsmässa och hon kämpar med förlusten av identitet och sammanhang. Men det är inte bara ensamheten och förlusten som gör ont. Knivskarpa smärtor långt inne i huvudet plågar Helena, och en dag får hon ett chockartat besked. I ett försök att fly den bisarra verkligheten skapar hon sitt alias Charlotte på en dejtingsajt. Där får hon kontakt med ledarskapskonsulten Hans, och i takt med att relationen fördjupas blir det allt svårare att fortsätta ljuga. Susanna Hjertonssons debutroman Mindfucker är en social thriller om konsekvenserna av den desperation som kan födas ur utanförskapet, ensamheten och känslan av att sakna värde.

Det var länge sedan jag sträckläste en bok så här fort, men oj vad den var bra skriven! Älskar man böcker som överraskar läsaren så är det här helt klart en bok för dig. Det här är en av få böcker som jag inte kunde lista ut hur den skulle sluta och det är som en frisk fläkt för hjärnan. Då jag lider av hormonellmigrän (har även haft migrä med aura och “ice pick”-huvudvärk) och haft en hel del att göra med neurologer så tror jag att jag känner mer för karaktärerna än andra. Jag har inte – vad jag vet – någon cancer, men oron inför att smärtan någon gång ska visa sig vara mer än migrän finns alltid där. Även om boken inte är perfekt, så kommer jag att komma ihåg den länge. Hoppas att jag får läsa mer av Susanna i framtiden, för det är den här typen av twisted handling som jag går igång på. Rekommenderas varmt!