Bröllopsklockor & Bjällerklang
Originaltitel: Bröllopsklockor & Bjällerklang
Utgiven: 2024
Sidor: 366
Format: Danskt band
Stella blir oväntat medbjuden på bröllop av Ruben, kan detta möjligen fördjupa relationen? Men vågar hon låta sig uppslukas av en man, utan att tappa bort sig själv? Alicia anar att Philip döljer något och är ändå irriterande attraherad av honom, när en hemlighet avslöjas som äventyrar lojaliteten till modern som hon driver Pensionat Pensé med. Ellen och Max är nyförälskade. Kommer samboskapet att överleva deras olika idéer om framtiden? Och hur blir det med julen, som Ellen hatat i mer än halva sitt liv? Stellas kursdeltagare möts igen, både på bröllop och vid jul och nyår. Kommer träffarna att ändra gamla sanningar och skapa nya minnen för dem alla?

Boken tar vid där den första, Sensommarserenader, slutade och min nyfikenhet kring de spirande romanserna kan äntligen stillas! För med höst- och vintermörkrets intågande så kan det kännas lite tyngre. Jag känner verkligen med Stella, Alicia och Ella när de brottas med allt från beslutsångest, osäkerheten kring att ta nya relationer till nästa nivå och att försöka gå vidare efter stora förluster. Men även att släppa in nya vänner närmare in på livet.

Det avslöjades en hel del familjehemligheter i förra boken och det dyker upp en hel del nya även denna gång vilket rör om i grytan. Boken innehåller även denna gång en hel del god mat och dryck, men också en del julstämning. Det firas jul och nyår, både ute på Blomsterö, i Göteborgs innerstad och några mill norrut. Jag har aldrig varit i Göteborg på vintern, bara på sommaren för att gå på Liseberg och på hösten för Bokmässan, men blev riktig sugen på ett besök nu till jul.

Det här är verkligen en hjärtevärmande feelgood- och relationsroman som både underhåller och inspirerar till inre reflektion. För den får mig att se inåt och se likheterna med mina egna tankar och känslor. Det finns nog en hel del som vi alla borde ta itu med, men jag håller verkligen med Stella om att man aldrig bör “kompromissa bort sig själv och sina behov”.